Vad menas med att klockan är vattentät?

Hej!

Jag letar efter en klocka som jag kan ha på mig när jag duschar och badar. Hur ser jag hur vattentäta era klockor är? Varierar vattentätheten mellan klockorna?
Johan

Kommentarer

  • Hej Johan,

    Klockor tål vatten olika bra. Hur bra, står angivet på urtavlan eller på baksidan av klockan. Vilket tryck klockan klarar anges antingen i M (meter) eller ATM (atmosfärens tryck). Hur de förhåller sig till varandra och vad klockan klarar av står i tabellen nedan. Står ingen angivelse i urtavlan eller på bakboetten så är klockan inte vattenskyddad alls.

    • 30 m     3 ATM     Klockan tål att utsättas för stänk och fukt.
    • 50 m     5 ATM     Klockan tål att användas vid dusch.
    • 100 m   10 ATM   Klockan tål att användas vid dusch och bad.
    • 200 m   20 ATM   Klockan tål professionell dykning.
    En dykarklocka som ska användas vid mer avancerad dykning ska ha en täthet på minst 200 meter, det vill säga 20 ATM. Utöver vattentätheten behöver klockan vara utrustad med till exempel skyddade tryckknappar. Klicka här för att komma till vår populära dykarklocka Citizen Aqualand.

    Jag hoppas att detta var till hjälp för dig. Om det finns något annat vi kan hjälpa dig med, är du alltid välkommen att återkomma till oss!
    Marlene
    (Uppdaterad )
  • Jag har en klocka som slutade fungera några dagar efter att jag hade duschat med den.
    Enligt märkningen, 10ATM, ska den tåla både dusch och bad, vad kan ha hänt?
    Alex
  • Hej Alex,

    Tack för att du kontaktar oss.
    Att en klocka stannar kan bero på flera olika faktorer. Oftast så är det endast ett battieribyte som krävs. Jag rekommenderar att du besöker en av våra butiker där butikspersonalen kan hjälpa dig med en lättare genomgång av klockan samt rekommendera en lämplig åtgärd.

    Jag önskar dig en fin dag
    Vänliga hälsningar

    Karin
    (Uppdaterad )